MUSIK
Corona eller inte, sommaren nalkas och då behövs musik. Den här spellistan kan du ha i öronen vare sig du ligger hemma på terrassen eller vågar dig till stranden. Musiken underlättar när den sociala distanseringen ännu fortsätter.
KULTUR

Ronjas recensionshjälp

Love is blind
Bild: Netflix
SERIE

Love is blind

Om du vill uppleva äkta kärlek från din hemma soffa kan du sätta på Love is blind på Netflix. Det går ut på att ca 10 kvinnor och 10 män träffar varandra, men får aldrig se varandra. För att kunna dejta varandra ska deltagarna sitta ensam i ett rum och prata med varandra genom mikrofon och högtalare. Poängen med serien är att man ska bli kär och älska varandra på basis av personligheten och inte utseendet. Paren får bara träffa varandra om de bestämmer sig för att förlova sig med varandra.

Serien är innovativ och det är väldigt intressant att följa med i hur deltagarnas dejter och livet utanför experimenthuset ser ut. Serien är full av drama, lätt spänning och förstås kärlek. Om du gillar reality tv som till exempel Love island kan Love is blind vara den perfekta serien för dig!

Jag tycker det är väldigt roligt att få hänga med i de olika parens liv utanför experimenthuset. Det är intressant att se hur förhållandet fungerar i riktiga världen efter väggen som stått emellan varandra äntligen dras ner.

4 av 5 stjärnor

Two weeks notice
Bild: Netflix
FILM

Two weeks notice

Redan i öppningsscenen får man en klar aning om hurdan huvudkaraktären Lucy är. Det är en dramatisk scen av hur hon vill bevara ett allaktivitetshus som finns i New York City. Genom ett spontant sätt kommer hon att få ett jobb hos en framgångsrik miljardär George Wade.

Filmen är en romantisk komedi som är ganska långt förutsägbar. Jag tycker ändå att om du vill se en kärleksfilm utan att fälla tårar och skratta några gånger så är det en bra film att kolla i karantän. Det får tankarna bort från den tunga vardagen som vi lever i just nu. Genom Lucys klumpiga misstag och Georges lustiga humor får man se en fin kärlekshistoria som byggs upp av vänskap och lojalitet på arbetsplatsen.

Jag tycker filmen är värd att se och den skapar en bra stämning i luften. Om du gillar nästa alla romantiska komedier kommer den här filmen vara perfekt för dig. Poppa popcorn och sätt dig bekvämt för att slappna av med denna filmen i en och en halv timme.

3 av 5 stjärnor

Elite
Bild: Netflix
SERIE

Elite

Om du har kollat på och gillar Gossip girl kan jag garantera att Elite är en perfekt serie för dig. Jag har själv kollat igenom säsong ett och två och jag har blivit besatt av serien. Det som gör serien så bra är att man genast i första episoden blir intresserad av handlingen. Det är inte en serie som man måste kolla igenom några episoder förrän det bli bra.

Elite är en spansk serie som handlar om en grupp tonåringar som går i Spaniens bästa gymnasie; elitskolan. Det är en serie fylld av både spänning och humoristiska händelser. Genast i början får man veta om ett mord som har skett på campus och första säsongen handlar om att få reda på mera om vad som hände. I andra säsongen introduceras nya karaktärer som hämtar ännu mer drama med till spelet.

En bra serie överlags och det är ett bra sätt att få tiden att gå snabbare eftersom man inte kan kolla bort från skärmen utan att missa vad som händer helt och hållet. Jag rekommenderar serien till er som vill kolla på en serie på ett främmande språk och hitta en ny värld av drama från datorskärmen.

4 av 5 stjärnor

KULTUR

ADAS RÄDDANDE RECENSIONER

La casa de Papel
Bild: Wikipedia
SERIE

La casa de Papel

En alldeles spansk serie kan låta lite skrämmande, speciellt om du inte förstår språket. Men denna serie är så bra gjord att vem som helst, spanskspråkig eller inte, älskar den. En grupp med kriminella människor med olika historier kommer tillsammans för att råna den spanska banken. Efter tre säsonger är serien mer populär än någonsin och allt flera människor blir förtjusta i karaktärerna.

5/5

The Platform
Bild: Wikipedia
SERIE

The platform

Igen spanska, men tro mig, ifall du är någon som gillar spänning och skräckfilmer, kommer du älska den här filmen och språket kommer inte störa dig. Det tar inte så länge att lista ut storylinen i den här filmen, det är ganska klart och tydligt redan i början. Du får följa med några karaktärer som är fast i ett väldigt speciellt fängelse och precis när du tror att det inte kan bli sämre, tar filmen en sväng.

Tro mig när jag säger att efter filmen är slut, behöver du en stund för dig själv när du försöker lista ut vad som precis hände. Väldigt värd att se på, men inte för alla.

4/5

Sex education
Bild: Powertodecide.org
SERIE

Sex education

Ifall humor, drama och tonårsliv är din grej kommer du älska sex education. Det är en relativt ny serie på Netflix och har redan miljontals tittare. Med två säsonger får du lära dig känna flera olika karaktärer, om deras liv och, såsom namnet av serien avslöjar, deras sexualitet. Även om serien är en komedi / drama kommer du ändå lära dig en hel del som du kanske inte har tänkt på tidigare. Frågor om kärlek, förhållanden och sexualitet uppstår och du kanske får svar på något du själv har funderat på.

För mig tog det ganska länge att börja se på Sex education, även om den kom fram i mina rekommendationer jämt. Serien lockade inte riktigt mitt intresse, men sedan berättade en av mina vänner att den är värd att se på, så det är precis vad jag bestämde mig för att göra. Det var inte långt in i första episoden som jag blev alldeles besatt och det tog inte längre än två dagar för mig att se hela serien från början till slut.

5/5

The Hunger Games
Bild: Wikipedia

FILM

The Hunger Games

Filmerna baserar sig på en bokserie skriven av Suzanne Collins, en klassiker som de flesta unga redan har sett, men det betyder inte att du inte skulle kunna se dem igen. Att få följa med Katniss, den starka kvinnliga huvudrollen, är väldigt inspirerande och jag kan lova att de flesta tjejer som sett på The Hunger Games har velat ha en pil och båge.

Så ifall du vill följa med action, sci-fi och en hel del kärlek och är färdig att “binge watch” dessa fyra filmer, är denna tid perfekt för precis det.

4/5

Studieglädjen startar från Kygy.