Just be perfect
Se Ada Leislahtis starka och skrämmande aktuella video om unga kvinnors vardag. Filmen är provokativ och viktig, samt väcker frågor om hur vi bör uppmärksamma de problem hon lyfter upp.
EnA 12 – Save the world
Kurs 12 i Engelska är en tillämpad kurs som i Kyrkslätts gymnasium heter Save the World! Det är egentligen bara språket som sätter gränser i en sådan kurs, eftersom så många olika saker i världen både kan och borde räddas. Det finns lika många metoder för att uppnå önskat resultat som det finns människor i världen, och därför valde vi att under våren 2020 släppa loss vår kreativitet och rädda världen i videoformat. Studerande i kursen började med att studera dokumentärer och bekanta sig med olika stilar för att göra dem. Vi märkte att allt från resereportage, till video loggar under turbulenta tider kan hjälpa oss att bli medvetna om problem och andra människors situationer.
Sedan var det dags att känna efter, vilket känns rätt för mig? Vad vill jag berätta och hur? Under våren 2020 var ett av de mest påtagliga ämnena COVID-19 pandemin och dess konsekvenser – kursen gjordes nämligen på distans som undantagslagen krävde. Andra ämnen som dök upp var jämlikhet och jämställdhet samt rättsstaten och vikten av att bevara den. Vår process började med en tankekarta för att utforska de ämnen vi valt, och för att kunna identifiera vilka delar vi vill ta med och i vilken ordning det vore bra att presentera dem. Följande steg var att skriva ett manus, för vad som ska sägas och vad som ska frågas i intervjuer. Tanken med manuset var att det skulle likna ett teatermanus, där tankar om videomaterial och effekter kan liknas vid instruktioner för vad som ska hända på scenen.
Samtliga studerande hade videoutrustning att tillgå, vare sig det var mobiltelefoner eller mer gedigna apparater. En av de största utmaningarna låg inte i att samla in videomaterial, utan snarare i att klippa ihop sekvenser med ny mjukvara. Majoriteten av projekten fick även lära sig den hårda vägen att spara, spara och spara projekten igen på olika ställen för att säkerställa att de inte går förlorade mitt i processen.
Mot slutet av kursen lättades restriktionerna kring skolorna en aning, och även om grundskolan återinförde närstudier var gymnasierna fria att välja. Merparten av kursen fortsatte på distans, men vi träffades för första och sista gången i ett klassrum för att titta på frukten av flera veckors arbete. Resultaten var enastående, och mest fascinerande av allt var hur olika dokumentärer som producerats utgående från identiska instruktioner – både vad gäller ämnen men också utformning. Alla fullvärdiga sätt för att Save the World!